WK in Qatar 2022

Nu de kwalificatie voor het WK in Qatar gaat starten, neemt ook de discussie rondom dit toernooi toe. De Engelse krant The Guardian meldde bijvoorbeeld onlangs dat bij de bouw van de stadions in Qatar minimaal 6.500 mensen zijn omgekomen. Als Supportersvereniging FC Groningen hanteren wij normaal gesproken het standpunt dat wij ons niet mengen in politieke aangelegenheden, maar wat ons betreft stijgen de misstanden rondom het WK in Qatar boven de politiek uit: het gaat om mensenrechten.

Amnesty International heeft gevraagd om ons als voetbalsupporters uit te spreken over de schendingen van de rechten van arbeiders in Qatar en de FIFA publiekelijk op te roepen ervoor te zorgen dat het haar verantwoordelijkheden nakomt om mensenrechten in Qatar te respecteren. Nadat we ook telefonisch contact met Amnesty hebben opgenomen, hebben we besloten dit te doen en daarnaast jullie allemaal te vragen om de petitie, die Amnesty vandaag is gestart, te ondertekenen. Deze petitie vind je hier: Petitie Amnesty: stop de uitbuiting van arbeiders in Qatar.

Amnesty vraagt niet om een boycot van het WK. Zij vindt de garanties dat de rechten van de arbeiders worden gerespecteerd belangrijker dan een boycot. Zij geloven dat de aandacht voor het WK in Qatar kan zorgen voor meer druk op de overheid om de beloofde arbeidsomstandigheden door te voeren en te handhaven en zo de situatie van migrantarbeiders te verbeteren. Maar dan moet dat wel nu gebeuren.

Daarom roepen wij, de Supportersvereniging FC Groningen, de FIFA op om:

• duidelijk publiek stelling te nemen om ervoor te zorgen dat Qatar de rechten beschermt van alle migrantarbeiders die betrokken zijn bij het leveren van de WK 2022-ervaring aan fans, onder wie arbeiders die werkzaam zijn in de dienstensector;
  • ervoor te zorgen dat het zelf kan onderzoeken of er misbruik van arbeiders plaatsvindt op of aan WK-gerelateerde projecten, en als dit zo is snel in actie komt om misbruik te stoppen en de veroorzaakte schade te herstellen;
  • zich publiekelijk te committeren aan het toepassen van mensenrechtencriteria en mensenrechten due diligence (gepaste zorgvuldigheid) bij de toekenning van alle toekomstige FIFA-toernooien.

Meer informatie vind je op de website van Amnesty International: In Qatar worden arbeidsmigranten die bouwen aan WK-projecten uitgebuit (amnesty.nl)